نگهداری از الکتروموتور

نگهداری از الکتروموتور ها

در این نوشته دستور العمل استفاده و بکارگیری انواع موتور های القایی ولتاژ پایین برسی میشود. برای بکارگیری صحیح از الکتروموتور ها و افزایش عمر مفید این ابزار ها دانستن این موضوع بسیار مهم است. فروشگاه اینترنتی صنعتگری افتخار دارد که اطلاعات کاربردی و صحیح در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد. برای افزایش دانش فنی و حرفه ای خود و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با نگهداری از الکتروموتور ها با ما در این نوشته همراه باشید.

نگهداری از الکتروموتور ها

شرایط استفاده از الکتروموتور

الکتروموتور ها برای انجام فعالیت تحت ولتاژ نامی و فرکانس درج شده در پلاکی که مشخصات موتور در آن درج شده است، مناسب است. الکتروموتر ها توانایی کار در دماهای بین -20 درجه تا 40 درجه مناسب هستند. برای دما های بیشتر و کمتر نیازمند ایجاد تغییرات جدی در ساختارآنها هستیم. همچنین موتور های برقی قادر به فعالیت در ارتفاعات بیشتر از 1000 متر از صطح دریا نیستند. الکتروموتور ها شامل سیستم خنک کاری با فن هستند. که با کلاس حفاظتی ip54 تولید شده است. محافظت در برابر ورود گرد و غبار، رطوبت و قطره آب جز ویژگی های این کلاس حفاظتی است. این الکتروموتور ها مناسب برای بکارگیری انواع سیستم های صنعتی و تولیدی و هم چنین سیستم های انتقال مانند نوار نقاله ها هستند.

انتقال الکتروموتور

در الکتروموتور برزگ که وزن بالایی دارند قلاب هایی برای جابجایی آنها نصب میشود. این عمل در صورتی ممکن است که قطعات الحاقی اضافه دیگر مانند کوپلینگ، ماشین های متحرک و یا چرخ دنده به الکتروموتور متصل نباشد. در این الکتروموتور ها به راحتی میتوان عمل جابجایی انجام شود.

دپو و انبار کردن

یکی از مهم ترین نقطه ها در نگهداری الکتروموتورها دپو کردن آنها به روش صحیح است. زیرا عمل انبار کردن بی دقت این ابزار ها ممکن است خسارت زیادی به این دستگاه ها وارد کند. در ابتدا باید این ابزار ها در قوطی های خود نگهداری و دپو شوند. به دلیل قرارگیری الکتروموتور در بین کائوچو امکان ورود آسیب در آن به حداقل میرسد. اما در ادامه باید الکتروموتور ها در محلی خشک و دور از رطوبل دپو شوند. همچنین زمان تحویل الکتروموتور باید هیچگونه فرورفتگی، اصرات ضربه و یا زدگی در بدنه موتور نباشد. توجه به عملکرد شفت که بدون هیچگونه لقی و وقفه کار کند بسیار مهم است.

نگهداری از الکتروموتور ها

خنک کاری الکتروموتور

یکی از فاکتور های مهم در طول عمر موتور برقی، خنک کاری این دستگاه است. فعالیت مستمر و بدون وقفه الکتروموتور باعث میشود که گرما بسیار بالایی درون این دستگاه ایجاد شود و تخلیه این هوای گرم نیازمند استفاده از یک سیستم خنک کاری در موتور های برقی است. در موتور های برقی یک فن پلاستیکی برای عمل خنک کاری نصب میشود. در محل نصب الکتروموتور باید به فاصله کاور محافظ موتور و دیوار یا سایر ماشین آلات توجه شود. حداقل فاصله بین این دو باید نصف قطر مجرای هوای ورودی باشد. همچنین برای موتور هایی که تحت کنترل اینورتر و با سرعت کم فعالیت میکنند نیازمند استفاده از خنک کاری اجباری هستیم.

ایمنی الکتریکی

از فاکتور های بسیار مهم دیگر در نگهداری و استفاده از الکتروموتور ها توجه به ایمنی الکتریکی آنها است. هرگونه جابجایی، مونتاژ و تعمیر با توجه به توصیه های ایمنی از ورود آسیب به سیستم الکتروموتور جلوگیری میکند. معمولا در الکتروموتور ها سیم اتصال کوتاه در نظر گرفته شده است که از آسیب دیدن به وسیله نواسات برقی جلوگیری شود.

مقاومت عایق بندی

اگر الکتروموتور ها یک مدت طولانی در یک محل انبارش و دپو شوند. باید مقاومت سیم پیچی دوباره اندازه گیری شود. در این مرحله سیم پیچی دستگاه در معرض ولتاژ 500v قرار میگیرد، اهم متر و مقاومت پس یک دقیقه خواهنده میشود. مقاومت عایق بندی که در دمای 25 سانتی گراد اندازه گیری میشود بیش از 10 مگا اهم برای یک موتور جدید باشد و برای موتوری که مدت زیادی کار کرده باشد باید بیش از 1 مگا اهم باشد. در غیر اینصورت باید کانال ها و ترمینال ها میبایست خنک و تمیز کاری شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره وبلاگ فروشگاه صنعتگری

فروشگاه صنعتگری اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در کشور است و وبلاگ این فروشگاه اطلاعات جامعی از محصولات ارائه می کند.

041-34316056

09037288231

پل ارتباطی ما

شماره های تماس دفتر فروش :

041-91032309  و 09146417839

شماره های واتساپ :

09146417839

ایمیل فروشگاه صنعتگری : sanatgare@gmail.com

آدرس : تبریز – شهرک باغمعروف – بازارآهن تبریز – سوله 10

ساعات کاری فروشگاه

شنبه تا پنجشنبه : 8 صبح لغایت 17

جمعه ها : تعطیل

ایام تعطیلات رسمی : تعطیل