گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس حلزونی یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین نوع گیربکس ها در صنعت است. این نوع گیربکس متشکل از یک محور مارپیچ و یک چرخ دنده است که با درگیر شذن دندانه های چرخ دنده با محور مارپیچی شکل عمل میکند. چرخ دنده حلزونی مسیر حرکتی را به صورت 90 درجه تغییر میدهد.

گیربکس حلزونی

گیربکس های حلزونی چگونه عمل میکنند؟

شفت ورودی جعبه دنده حلزونی به الکتروموتور یا هر منبع نیروی مکانیکی دیگر متصل میشود. نیروی مکانیکی وارده به گیربکس باعث دوران چرخ دنده میشود. در ادامه با درگیر شدن دندانه های چرخ دنده با مارپیچ شفت خروجی نیرو به سمت بیرون انتقال میابد.

کاربرد جعبه دنده های حلزونی

با گذشت زمان بسیار زیاد از پیدایش جعبه دنده های حلزونی اما باز هم رغبت به استفاده از آنها در بین استفاده کنندگان بسیار بالاست. در ادامه به چند مورد از دلیل محبوبیت این گیربکس ها اشاره مبشود.

نسبت کاهش بالا : در اولبین مورد باید به توانایی این گیربکس در نسبت کاهش اشاره کرد. این جعبه دنده ها در مقایسه با سایر مدل ها دارای نسبت کاهش بالا تری هستند. این نوع جعبه دنده ها مخصوص کاهش بسیار زیاد سرعت و همچنین بالا بردن گشتاور استفاده کرد.

استحکام و دوام بالا : چرخ دنده های حلزونی به دلیل ساختار بسیار ساده و قطعات کم امکان خرابی و بروز خطا کمتری نسبت به سایر جعبه دنده ها دارند.

معایب چرخ دنده های حلزونی

چرخ دنده های حلزونی علاوه بر مزیت های بسیار بالا دارای معایبی نیز هستند. هرچند مزیت های این جعبه دنده باعث صرف نظر از معایب آن میشود. اما برای استفاده کنندگان مهم است که بدانند این جعبه دنده ها چه معایبی دارند؟

روانکاری : اولین مورد از معایب موجود در جعبه دنده های حلزونی مشکل روانکاری آنهاست. حرکت میله مارپیچ و چرخ دنده در داحل جعبه دنده کاملا کشویی است. و هیچ قطعه چرخشی در تماس با دندان وجود ندارد. به همین دلیل روانکاری این قطعات نسبتا دشوار است.

ویسکوزیته : این مورد اصلی ترین عامل در جلوگیری برخورد مارپیچ و چرخ دنده است. معمولا اندازه چرخ دنده روان کننده مورد نیاز برای گیربکس تا تعیین میکند. iso460 و iso 680 رایج ترین ویسکوزیته در روانکاری گیربکس های حلزونی هستند. متخصصین و اپراتور های با تجربه از سختی فیلترینگ این نوع روانکار بسیار آگاه هستند.

روانکاری گیربکس حلزونی

روان کننده جعبه دنده حلزونی

یک نوع روان کننده مناسب برای چرخ دنده های حلزونی، روغن دنده مرکب پایه معدنی است. نوع دیگر روان کننده مورد استفاده در گیربکس های حلزونی، روغن های دنده فشار شدید صنعتی (ep) بر پایه معدنی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره وبلاگ فروشگاه صنعتگری

فروشگاه صنعتگری اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در کشور است و وبلاگ این فروشگاه اطلاعات جامعی از محصولات ارائه می کند.

041-34316056

09037288231

پل ارتباطی ما

شماره های تماس دفتر فروش :

041-91032309  و 09146417839

شماره های واتساپ :

09146417839

ایمیل فروشگاه صنعتگری : sanatgare@gmail.com

آدرس : تبریز – شهرک باغمعروف – بازارآهن تبریز – سوله 10

ساعات کاری فروشگاه

شنبه تا پنجشنبه : 8 صبح لغایت 17

جمعه ها : تعطیل

ایام تعطیلات رسمی : تعطیل