تاریخ انتشار: 96-03-19 14:03:51 جمعه
(409)

آنتوانت

تارو مار کرد . این پیروزی عظیم نه تنها انگلستان بلکه تمام اروپای غربی را از بند امپراطوری اسکانیناویها ( وایکینگ ها ) رهایی بخشید . گو اینکه آلفرد سرباز شایسته ای بود ولی کارهای دیگر او از خدمات نظامی اش بدرجات درخشان تر می نمود . وی درارتش تحولی ایجاد کرد و ناوگان انگلیس را گسترش داد . به علت نظمی که در دستگاه عدالت به وجود آورد ( یاور ستمدیدگان ) لقب گرفت .

آلفرد کبیر در 28 یا 29 اکتبر سال 899 وفات یافت و در وینچستر مدفون گردید .

آنتوانت

ژوزف ژان ماری آنتوانت J.J.M Antoinette نهمین فرزند ( ماری ترز ) امپراطریس اتریش است که به سال 1755 در شهر وین دیده به جهان گشود . وی در زیر دست مادرش تعلیم و تربیت سختی یافت . ماری ترز قصد داشت دختر خود را به ازدواج پادشاه فرانسه درآورد و به همین منظور او را پرورش می داد . سرانجام ماری آنتوانت به عقد ولیعهد فرانسه نوه لوئی پانزدهم درآمد در حالیکه بیش از 25 سال از سنش نمی گذشت . ازدواج آنها مصلحتی بود میان دو کشور اتریش و فرانسه . مادام دوباری معشوقه لوئی پانزدهم از همان اول نسبت به او نفرت شدیدی داشت و ولیعهد نیز هرگز به همسر خود روئی خوش نشان نمی داد . پس از جلوس لوئی شانزدهم به تخت سلطنت ملکه ماری آنتوانت زنان پیر درباری را از مقام رسمی خود برکنار کرد و به تجمل و اسراف و تلف نمودن خزانه دولت پرداخت .

مردم او را بانوی کسر بودجه لقب داده بودند . این ولخرجیها و بی بندوباریها سبب انقلاب کبیر فرانسه که از دیرباز جرقه آن درخشیده بود گشت و در جریان این انقلاب بوسیله گیوتین اعدام گشت .

آنتونی

مارکوس آنتونیوس Marcus Antonius خطیب نظامی و یکی از کنسول های سه گانه روم , به سال 83 پیش از میلاد متولد شد . او پسر مارکوس آنتونیوس ( 87 - 148 ) و عضو یک خانواده نجیب زاده قدیمی بود که ازجانب مادر ژولیوس سزار نسبت قوم و خویشی داشت . در سال 58 پیش از میلاد به یونان رفت . بین سال های 58 تا 56 ق.م در جنبش علیه آریستوبولوس دوم شرکت نمود . سپس در تصرف مملکت گل به سزار کمک کرد . دراثر نفوذ سزار متوالیا خزانه دار , غیبگو و قاضی مردم شد . در 48 ق.م فرماندهی جناح چپ ارتش سزار را در فارسالوسبه عهده گرفت . چهارسال بعد به مقام کنسولی رسید . پس از مرگ سزار با ایراد خطابه های گوناگون رومی ها را وادار کرد تا آدم کش ها را از سرزمین روم بیرون کنند .

در 43 ق.م یکی از سه رهبر روم گردید و اکتاویوس ( آگوست ) را برای خود رقیبی یافت . پس از آن اداره متصرفات آسیایی روم به عهده او واگذار شد . در 42 ق.م با همکاری اکتاویوس آزادی خواهان فیلیپی را سرکوب کرد . سپس به آتن رفت و عزم تنبیه کلئوپاترا را در آسیا نمود . در سال 40 ق.م که سورای امپراتوری روم را تقسیم نمود , او سرق را به عنوان سرزمین فرماندهی برگزید . در همان سال با اکتاویا به هنوان همسر دوم ازدواج نمود ولی دوباره به سوی کلئوپاترا بازگشت . در 36 ق.م شکست های سختی را از پارتها خورد و در اسکندریه مقیم گشت . و در 34 ق.م وظایفش را به دولت روم محول کرد . در این اوان رقابتش با اکتاویوس شدت یافت و در 32 ق.م از طرف سنای روم تمام اختیاراتش گرفته شد . در جنگ دریایی آکتیوم او و متحدش کلئوپاتر به سختی از اکتاویوس شکست خوردند . سپس به مصر رفت و در سال 30 ق.م اقدام به خود کشی کرد . در زمینه ادبیات او قهرمان داستانهای معروفی چون آنتونی و کلئوپاتر و جولویس سزار اثر شکسپیر و همه چیز بخاطر عشق اثر ( درایدن ) می باشد .

ادوارد اول

ادوارد اول Edward پادشاه انگلستان بود و از سال 1272 تا 1317 سلطنت کرد . وی گالواها را مغلوب نمود و با اسکاتلندیها وارد جنگ شد و چون به آزادی پارلمانی احترام می گذاشت بدو لقب ژوستینین بریتانیا داده شد . وی به سال 1239 تولد یافت و در سال 1317 درگذشت .

ادوارد دوم

ادوارد دوم در سال 1284 تولد یافت و در 1317 به پادشاهی انگلستان رسید . او فرزند ادوارد اول و شوهر ایزابل دختر فیلیپ لوبل پادشاه فرانسه است . ادوارد دوم پس از منازعات ممتد با اشراف بریتانیا بالاخره در سال 1327 کشته شد .

ادوارد سوم

ادوارد سوم از سال 1327 تا 1377 در انگلستان سلطنت کرد .

وی پسر ادوارد دوم است و اسکاتلند را به تصرف خود درآورد و با فرانسه به جنگ های صدساله پرداخت و ناحیه کاله را تصرف کرد و سازمان شوالیه گری موسوم به ژارنیر را ایجاد کرد .

ادوارد چهارم

ادوارد چهارم فرزند دوک د . یورک ریچاره می باشد کهمابین سال های 1461 تا تا 1483 در انگلستان سلطنت کرده است . او رئیس حزب رزبلانش که بر علیه سلسله لنگستر قیام نمود نیز می باشد .

تولد او به سال 1442 و وفاتش به سال 1483 بوده است .

ادوارد پنجم

ادوارد پنجم فرزند ادوارد چهارم می باشد کهپس از پدر به سلطنت رسید و بیش از چندماهی بر این مقام نبود . وی عمری خود را ریچارد گلستر و برادرش ریچارد . د. یورک را در برچ لندن به قتل رسانید . تولدش در سال 1470 و وفاتش در آخر سال 1483 بوده است .

ادوارد ششم

ادوارد ششم هم یکی دیگر از پادشاهان انگلستان است که از سال 1547 تا 1553 زمام امور را در دست داشته است . ولی علاقه عجیبی به ازدیاد نسل خود داشته است . تولد وی به سال 1537 و مرگش به سال 1553 اتفاق افتاد .

ادوارد هفتم

ادوارد هفتم فرزند ملکه ویکتوریا است که در سال 1841 تولد یافت و در 1901 پادشاه انگلستان شد . در زمان او جنگ ظالمانه ترانسوال پایان رسید . وفات او در 1910 اتفاق افتاد .

ادوارد هشتم

به سال 1894 در روایت لوچ ریچموند دیده به جهان گشود . وی پسر جرج پنجم است که در ماه دسامبر سال 1936 بخاطر عشقی که به یک زن آمریکایی موسوم به خانم سیمپسون داشت از سلطنت کناره گرفت و هم اکنون تحت عنوان دوک و دوشس ویندوز با همسرش در کاخ خود زندگی می کند .

اسپارتاکوس

اسپارتاکوس Spartacus برده و گلادیاتور رومی و از اهالی تراس Thrace بود . در جنگ سرویل Serville که متعاقب طغیان و شورش بردگان درگیر شد و مدت دو سال از 73 تا 71 ق.م ادامه یافت سمت رهبری قیام کنندگان را برعهده داشت .

پس از چندین بار وارد کردن شکست به قوای رومی سرانجام توسط کراسوس مغلوب و شکته شد .

استوارت

ماری استوارت Mary Stwart ملکه اسکاتلند و تنها فرزند شرعی جیمز پنجم پادشاه اسکاتلند به سال 1542 در لینلیتگو Linlithgow متولد شد . وی از طریق مادر بزرگش ( مارگات تودور , همسر جیمز چهارم ) پس از فرزندان هنری هشتم وارث تاج و تخت انگلستان بود . هنگامی که بیش ازشش روز عمر نداشت به مناسبت مرگ جیمز پنجم ملکه اسکاتلند شد . در 1558 با فرانسیس پادشاه فرانسه که سال بعد بنام فرانسیس دوم تاجگذاری کرد , ازدواج نمود اما دو سال بعد شوهرش مرد . پس از سقوط دولتعموهایش دوک گوئیس Guice و کاردینال لورن Lorraine به اسکاتلند بازگشت تا قدرت را در دست گیرد , ولی به خاطر مرگ مادر و تغییراتی سیاسی پروتستانها کاری از پیش نبرد . لذا نماینده خود ویلیام میتلند را به حضور ملکه الیزابت فرستاد و ادعای حق وراثت سلطنت نمود . ولی هیچ پاسخی از الیزابت دریافت نکرد . بخاطر وذهبش که کاتولیک نبود چندان مورد توجه قرار نگرفت و به خاطر تحصیلاتش در نظر مردم آدمی ناتوان و پوچ و تهی مغز معرفی شد .

در 1565 ناگهان با پسرعمویش هنری استوارت ازدواج نمود و به او لقب پادشاه داد . در سال بعد پسری به دنیا آورد که بعدها با نام جیمز ششم پادشاه اسکاتلند شد . عاقبت از شوهر دسیسه بازش که با راهنمایی های خود تمام اسکاتلند را متحد کرده بود بیزار شد و از او طلاق گرفت . هنری که در این موقع به مرض آبله دچار شده بود , به دیرکوفیلد در خارج ادینبورو رفت و در همان جا بود که چندی بعد جسدش را در حالی که خفه شده ود یافتند . محتملا قتلی در کار بود که همه جا آنرا به یک اشرافی به نام بوتول Bothwell نسبت دادند .به هرحال همین شخص ملکه را که در نزد همه مردم گناهکار اصلی بود فراری داد و در 24 آوریل 1567 آن دو در یک کلیسای پروتستان ازدواج کردند . این ازدواج باعث خشم و طغیان مردم اسکاتلند شد . لذا در زوئن همان سال با ارتش قلیلش به کاربری هیل گریخت و مجبور به ترک بوتول گردید . اندگی بعد در مجلس شیوخ استعفانامه خود را مبنی بر کنارهگیری از سلطنت به نفع فرزندش امضا کرد ولی هنگامی که می خواستند زندانیش کنند از زندان گریخت و در حدود شش هزار سرباز بدور خود جمع کرد , ولی در لانگساید Langside شکست خورد . ناچار به انگلستان رفت اما زندانی ملکه الیزابت شد و تا آخر عمر در زندان ماند .

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*

شاخه‌ها