تاریخ انتشار: 96-03-15 13:03:16 دوشنبه
(408)

اطلاعات عمومی سخن

چاپ و ساختن کاغذ و باروت پی بردند و در نقاشی و معماری و تهیه ظروف چینی آثار دلپذیری از خود به یادگار گذاشتند . در قرن سیزدهم میلادی چین مانند ایران و هند در معرض حمله اقوام مغول قرار گرفت و لطمه های جبران ناپذیری بر اساس تمدن آن وارد گردید .

از اوائل قرن شانزدهم پای اروپاییان به این سرزمین باز شد . بازرگانان انگلیسی بیش از هر کشور دیگری با این دولت معاملات تجارتی می کردند و برای بسط نفوذ خود در این سرزمین هر ساله مقادیر زیادی تریاک به بنادر آن وارد میکردند . دولت چین که این اقدامات را منافی با منافع شخصی اش می دید با انلستان مخالفت نمود ولی در جنگی که به جنگ تریاک معروف شد از انگلستان شکست خورد و بندر هن کنگ را از دست داد . ازین پس اروپائیان وآمریکاییها روز به روز بر دامنه نفوذ خود دراین کشور افزودند و در گرفتن امتیازات تازه با یکدیگر به رقابت پرداختند . پس از انقلاب جوانان میهن پرست و به دنبال آن شکست دولت متجاوز روسیه از ژاپن دکتر سون یات سن بانی انجمن بیداری چین مقدمات استقلال کلی این کشور را فراهم آورد . وی چندبار تبعید گردید تا اینکه در سال 1911 به کمک اعضای انجمنش رئیس جمهور شد . پس از اتمام جنگ جهانی اول تا 1928 اوضاع چین مغشوش بود تا اینکه ژنرال چانگ کای شک حکومت را در دست گرفت . در جنگ دوم جهانی چین بر ژاپن فائق آمد و متفقین حکومت چین و فرمز را به چانگ کای شک واذار کردند . ولی سرانجام کمونیست های این کشور با کمک شوروی روی کار آمدند و چانگ کای شک در سال 1949 به جزیره فرمز گریخت و مائوتسه تونگ حکومت چین کمونیست را به دست گرفت . در 1950 تبت که دیر زمانی حکومت مستقل داشت به تصرف چین درآمد . از سال 1953 چین با کمک مالی و فنی دولت شوروی به اجرای نقشه های اقتصادی پرداخت . حکومت چین بنا بر توده ای است و عالی ترین تشکیلات سیاسی و حکومتی د راین کشور مجمع ملی است که نمایندگان آن برای مدت 6 سال از میان مردم انتخاب می شوند با مجمع ملی است . تعیین وزیران نیز با رئیس جمهور است که انان را به مشورت کمیته عالی حزب کمونیست انتخاب می کنند .

سرزمین هند نیز مانند چین دارای سوابق تاریخی بسیار است .

این سرزمین در طول تاریخ مراحل مختلفی را طی کرده و فراز و نشیب های بسیار دیده است . رواج دین های گوناگون و عدم تناسب نژادی , زبانی و اجتماعی باعث گردید که همواره سرداران سایر کشورها به این سرزمین حمله کرده و از اوضاع مغشوش آنجا به نفع خود بهره برداری نموده اند . داریوش بزرگ و اسکندر مقدونی , سلطان محمود غزنوی و سردار عرب محمدبن قاسم از جمله کسانی بودند که قسمت هایی از این مملکت را متصرف شدند . در قرون جدید ابتدا پرتغالی ها در سال 1498 به این کشور راه یافتند و در حدود صد و پنجاه سال قسمتی از تجارت هند را در دست داشتند . در زمان سلطنت صفویه یکی از شاهزادان تیموری به نام بابر سلسله گورکانیان هند را تشکیل داد . اکبر شاه و اورنگ زیب از پادشاهان معروف این سلسله ه اند و تاج محل نیز از بناهای مشهور زمان این شاهان می باشد . انگلیسی ها در 1608 به این سرزمین وارد شدند و پس از ورود فرانسوی ها آنجا را به طور غیر رسمی مستعمره خود نمودند . در 1857 این سرزمین رسما مستعمره انگلیس اعلام گردید . بعد از جنگ جهانی اول چون دولت انگلیس از سربازان هندی در آن جنگ کمال استفاده را کرده بود میلون هند در برابر خدماتی که برای تامین پیروزی انگلستان انجام داده بودند تقاضای استقلال داخلی کردند . مهاتما گاندی رهبر حذب کنگره نیز از طریق مبارزات منفی مانند ایجاد اعتصاب و تحریم امتعه انگلیسی مشکلات بزرگی برای انگلستان فراهم ساخت . دولت انگلیس گاندی , نهرو و مولانا ابوالکلام ازاد را برای سرپوش گذاشتن بر انقلابات زندانی کرد . ولی در سال 1944 این سران معروف حزب کنگره آزاد شدند و سه سال بعد با پافشاری محمدعلی جناح رهبر حذب مسلم لیگ دولت هند به دو کشور مستقل هند و پاکستان تجزیه شد . این دو کشور از 1948 تاکنون بر سر مسئله کشمیر باهم اختلاف دارند و هریک این ناحیه را از آن خود می دانند . موضوع اختلاف دو دولت برسر این ناحیه به سازمان ملل متحد مراجعه شده که هنوز هم درباره آن تصمیمی نگرفته اند و حکومت های خانم گاندی و راجیو گاندی هم موفق به حل این مشکل نشده اند .

تاریخ معاصر جهان

از جنگ جهانی اول به بعد

پس از شکست فرانسه از دولت پروس در 1871 تا سال 1914 که جنگ جهانی اول آغاز شد در اروپا به ظاهر جنگی روی نداد و میان کشورهای بزرگ صلح و دوستی برقرار بود ولی در خفا جملگی به گردآوردن سپاه و افزودن بر نیروهای زمینی ودریایی خویش مشغول بودند . به همین سبب این دوره را دوران صلح مسلح نام داده اند . اتحاد مثلث و اتفاق مثلث در همین دوره به وجود آمد . بنا بر پیشنهاد نیکلای دوم امپراطور روس همه ممالک عالم در سال 1898 در شهر لاهه تجمع کردند تا دیوان داوری لاهه را بنیاد بنهند . این دادگاه بین المللی برای رفع احتلافات جزئی دول که ممکن بود به جنگی بزرگ بیانجامد تشکیل یافت ولی بدبختانه تشکیل آن هیچگونه نتیجه عملی نداشت و با کشته شدن ولیعهد اتریش دوران صلح مسلح پایان یافت و جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دو را به وجود آورد . همانطور که نوشتیم ویلهلم دوم امپراطور آلمان در اواخر جنگ جهانی اول به هلند گریخت و ابرت Ebert که از سران حزب سوسیالیست ونماینده آن حزب در مجلس بود به ریاست انتخاب شد . او در راه تحکیم ثبات سیاسی آلمان بعد از جنگ قدم های موثری برداشت . در 1925 با مرگ ابرت مارشال هیندنبورگ رئیس جمهور شد .

واقعه مهم زمان او نضج گرفتن حزب ناسیونال سوسیالیست به پیشوائی هیتلر و اودندورف بود . این حزب رفته رفته قدرت خود را یه آنجا رساند که پس از مرگ هیندنبورگ حکومت جمهوری را ساقط

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*

شاخه‌ها