دستگاه خرمنکوب

دستگاه خرمن کوب

خرمن کوب چیست؟

خرمن کوب یکی از دستگاه های مهم و حیاتی در صنعت کشاورزی است. که برای جداسازی محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت و سایر محصولات حبوباتی استفاده میشود. با استفا ده از این دستگاه، میتوان به سهولت و با سرعت بیشتری محصولات را جدا کرد و فرآیند برداشت را از سرعت بیشتری برخوردار کرد. در این مقاله به بررسی عملکرد، اجزاء، کاربرد ها و نکات استفاده ازاین دستگاه خواهیم پرداخت.

دستگاه خرمن کوب

عملکرد دستگاه خرمن کوب

دستگاه خرمن کوب برای جمع آوری محصولات حبوباتی استفاده میشود. این دستگاه با داشتن یک سیلندر بزرگ که داخل آن پر از محصولات است، کار میکند. محصولات درون سیلندر به وسیله چرخهای مشترک در مسیر جابجایی ورودی به خروجی هدایت میشوند. برای داشتن کارایی بیشتر، این دستگاه میتواند به یک سیستم هوایی متصل شود که برای حذف هرگونه خاک و اشیای غیرمجاز دیگری که در میان محصولات ممکن است وجود داشته باشد، مفید است. با اتمام مسیر درون سیلندر، محصولات خرد شده به یک پایانه مخصوص هدایت میشوند تا بتوانند در فرآیند بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

اجزاء دستگاه خرمن کوب

این دستگاه شامل چند بخش مهم است که شامل سیلندر، شافت، چرخ ها، فن، موتور و سیستم جداسازی میباشد.

  • سیلندر؛ سیلندر بخشی ازاین دستگاه است که بصورت بلبرینگی با چرخ ها و شافت ارتباط دارد. درون سیلندر محصولات حبوباتی قرار میگیرند و با حرکت چرخ ها و شافت داخل سیلندر، محصولات خرد شده و جدا میشوند.
  • شافت؛ شافت قسمتی از دستگاه خرمن کوب است که به موتور متصل میشود. شافت با ارتباط بلبرینگی به چرخ ها متصل است و با حرکت موتور، چرخ ها درون سیلندر حرکت میکنند.
  • چرخ ها؛ چرخ ها بخشی ازاین تکنولوژی هستند که بوسیله شافت و بلبرینگ به داخل سیلندر وصل میشوند. با حرکت شافت، چرخ ها درون سیلندر حرکت میکنند و به این ترتیب محصولات درون سیلندر خرد و جدا میشوند.
  • فن؛ فن بصورت پنجره ای در بخش بالای دستگاه قرار دارد. این فن برای جداسازی هرگونه خاک و اجسام غیرمجازی که درون سیلندر و محصولات وجود داشته باشد، استفاده میشود.
  • موتور؛ موتور قلب تپنده ی هر دستگاهی میباشد که دراین ماشین نیز اتصال اجزاء توسط شافت با حرکت کردن موتور، دستگاه به کار میافتد و عمل خرمن کوبی انجام میشود.
  • قسمت جداسازی؛ برای جداسازی دانه ها از گلوگاه و سایر اجزای گیاهی به کار میرود.این قسمت با حرکت دادن خرمن بصورت چرخشی ، دانه های خرمن را از از سایر اجزای گیاهی جدا میکند.
دستگاه خرمن کوب 2

کاربرد های دسدتگاه خرمن کوب

دستگاه خرمن کوب کشاورزی به طور عمومی طراحی فوق العاده ای دارد که کار با آن بسیار آسان میباشد. اما در هر صورت، بسته بندی صحیح و مناسب محصولاتی که با این دستگاه پردازش می‌شوند، بسیار مهم است تا در طول حمل و نقل، ذخیره سازی و استفاده از آنها، محصولات دچار آسیب نشوند و کیفیت آنها حفظ شود. برای پاکت کردن محصولاتی که با این ماشین پردازش میشوند، میتوانید از کیسه های نایلونی، کیسه های زیپ دار، کیسه های کاغذی و یا جعبه های مقوایی استفاده کنید. مهمترین نکته درپاکت بندی، جلوگیری از ورود هوا و رطوبت به داخل پاکت است که میتواند باعث تغییر در خواص و کیفیت محصولات شود. بنابراین، پاکت بندی باید به گونه ای باشد که مانع از ورود هوا و رطوبت شود. به همین دلیل باید به صورتی باشد که محصولات در داخل آن بصورت کامل پاکت بندی شود.
همچنین، قبل از پاکت بندی محصولات ، باید خشک شوند تا از رشد قارچ و باکتری ها در طول ذخیره سازی جلوگیری شود.


دستگاه خرمن کوب 3

نحوه استفاده از دستگاه خرمن کوب

بهتر است برای استفاده از خرمن کوب کشاورزی به شرح زیر عمل کنید:

  • تهیه محصول؛ محصولی که میخواهید خرد کنید، باید پاک شده و از اجسام خارجی مثل سنگ، چوب و … پاک شود
  • تنظیم خرمن کوب؛ قبل از شروع به استفاده از خرمن کوب، باید ارتفاع پره ها را تنظیم کنید. برای این کار باید پره های خرمن کوب را باز و بسته کنید تا ارتفاع مناسب را برای خرد کردن محصولات تنظیم کنید.
  • شروع خرد کردن؛ پس از تنظیم ارتفاع پره ها، میتوانید محصول خام را به خرمن کوب برای خرد کردن بدهید تا پروسه خرمنکوبی انجام شروع شود.
  • پاک کردن خرمن کوب؛ پس از پایان کار، باید خرمن کوب را از محصولات خام پاک کنید. این کار میتواند با تکان دادن خرمن کوب یا شستشوی پرهه ها و بدنه صورت بگیرد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از خرمن کوب کشاورزی باید از ابزار ایمنی مانند دستکش و عینک محافظ استفاده کنید و همچنین برای حفظ سلامت و بهداشت، باید به نحوه ی استفاده درست و ایمن از خرمن کوب توجه کنید.

تعمیر و نگهداری دستگاه خرمن کوب

این دستگاه یکی از مهم ترین ابزار های کشاورزی میباشد. تعمیر و نگهداری مناسب این دستگاه میتواند عمر آن را بالا ببرد و بازده آن را به بهترین شکل ممکن بیشتر کند. در ادامه این مقاله به بررسی راهکار هایی برای تعمیر و نگهداری این دستگاه پرکاربرد میپردازیم.

تمیز کردن دستگاه؛ برای نگهداری مناسب دستگاه خرمن کوب، قبل از هر بار استفاده، باید آن را کاملا تمیز کرد. این کار به کاهش خطرات آتش سوزی، نگهداری و عمر مفید دستگاه کمک میکند. برای پاک کردن سیستم میتوانید از برس و دستمال مرطوب استفاده کنید.

گیریس کردن قطعات متحرک؛ برای جلوگیری از خرابی دستگاه خرمن کوب، باید قطعات متحرک آن را با گریس مرطوب کرد. این کار به بهترین شکل عملکرد دستگاه کمک می‌کند

تنظیم شیب دستگاه؛ در صورتی که شیب دستگاه خرمن کوب نامناسب باشد، دانه‌های گیاهی به بهترین شکل از آن جدا نمی‌شوند و ممکن است دستگاه خراب شود. بنابراین باید شیب دستگاه را بررسی و تنظیم کرد.

تعویض و تعمیر بلبرینگ‌ها؛ بلبرینگ‌های دستگاه خرمن کوب با گذر زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. بنابراین برای نگهداری مناسب دستگاه، باید بلبرینگ‌ها را به موقع تعویض یا تعمیر کرد.

تعمیر قطعات الکتریکی؛ قطعات الکتریکی دستگاه خرمن کوب نیز ممکن است با گذر زمان خراب شوند. برای جلوگیری از خرابی دستگاه، باید قطعات الکتریکی آن را بررسی و در صورت نیاز تعمیر کرد.

نگهداری مخزن سوخت؛ در صورتی که دستگاه خرمن کوب دارای مخزن سوخت باشد، باید این مخزن را با سوخت تمیز و با کیفیت پر کرد. همچنین باید فیلتر سوخت را بررسی و در صورت نیاز تعویض کرد.

نصب و استفاده از لوازم جانبی ؛ برای نگهداری مناسب دستگاه ، باید از لوازم جانبی مناسب مانند روغن گیربکس، چرخ های جانبی، و … استفاده کرد .

قیمت و خرید خرمن کوب

قیمت خرمن کوب با توجه به آپشن ها و قیمت ابزار های مورد استفاده میتواند متغییر باشد. شما عزیزان برای اطلاع دقیق و مشاوره رایگان میتوانید بصورت مستقیم با کارشناسان مجموعه امید عمران سهند در ارتباط باشید.

شما عزیزان میتوانید برای خرید دستگاه خرمن کوب با قابلیت سفارشی سازی، از فروشگاه صنعتگری اقدام کنید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره وبلاگ فروشگاه صنعتگری

فروشگاه صنعتگری اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در کشور است و وبلاگ این فروشگاه اطلاعات جامعی از محصولات ارائه می کند.

041-34316056

09037288231

پل ارتباطی ما

شماره های تماس دفتر فروش :

041-91032309  و 09146417839

شماره های واتساپ :

09146417839

ایمیل فروشگاه صنعتگری : sanatgare@gmail.com

آدرس : تبریز – شهرک باغمعروف – بازارآهن تبریز – سوله 10

ساعات کاری فروشگاه

شنبه تا پنجشنبه : 8 صبح لغایت 17

جمعه ها : تعطیل

ایام تعطیلات رسمی : تعطیل