کیفیت آب آبیاری

کیفیت آب آبیاری

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت آب در آبیاری مزارع و باغات کشاورزی

یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در آبیاری، کیفیت آبهای آبیاری می باشد. بدون شک کشاورزی پایدار به تامین آب با کیفیت مناسب بستگی دارد. استفاده گسترده از آب با کیفیت نامطلوب آثار مخربی روی خاک داشته و باعث کاهش رشد گیاهان خواهد داشت. آبی که برای آبیاری استفاده می شود دارای املاح محلول است. به همین دلیل در بسیاری از از موارد، اراضی کشاورزی با مشکل شوری مواجه هستند.

نوع و میزان نمک های آب آبیاری به منشا و مسیر حرکت آن ها بستگی دارد.

عوامل  تاثیرگذار بر کیفیت آب در آبیاری مزارع و باغات کشاورزی

عوامل موثر بر مطلوبیت آب آبیاری در کشاورزی

ترکیبات شیمیایی : این ترکیبات شامل بررسی مواردی مثل مقدار کل املاح محصول ، مقدار سدیم و ترکیبات یونی آب آبیاری می باشد.

نوع محصول : گیاهان از نظر تحمل شوری متفاوت هستند. برای مثال آستانه تحمل شوری در گیاه لوبیا تا هدایت الکتریکی 3میلی موس بر سانتی متر بوده اما آستانه تحمل گیاه جو برابر 18 میلی موس بر سانتی متر می باشد.

شرایط اقلیمی :در مناطق خشک و نیمه خشک منابع آبی اغلب شور و سدیمی هستند. اگر در این مناطق باران به صورت یکنواخت توزیع شده باشد ، می تواند باعث رقیق شدن املاح شود. اگر باران به مقدار قابل توجهی ببارد باعث شست وشوی املاح در پروفیل خاک خواهد شد.

نوع خاک : به دلیل اینکه سرعت نفوذ آب در خاک ها متفاوت است دارای ظرفیت زهکشی مختلفی هستند. در نتیجه میزان شوری آنها نیز متفاوت است.

مدیریت آبیاری و زهکشی : سیستم های مختلف آبیاری بر روی شوری اراضی تاثیر متفاوتی دارند.

کاربرد آب در حد کمتر از نیاز گیاه باعث تجمع املاح در خاک خواهد شد. عدم زهکشی مناسب نیز باعث صعود آب به طریق کاپیلاری و شور شدن اراضی می گردد. استفاده از آب نسبتا شور در آبباری بارانی باعث افت در عملکرد می شود در صورتی که این اتفاق در آبیاری کرتی ممکن است رخ ندهد.

عوامل موثر بر مطلوبیت آب آبیاری در کشاورزی

برای تعیین کیفیت آب کشاورزی، نمونه آب آبیاری را به آزمایشگاه آب و خاک و گیاه میبرند و مورد آزمایش قرار می دهند. با آزمایش میزان سختی و هدایت الکتریکی و شوری و املاح و نمک های آب و سایر پارامترهای مورد نیاز مشخص می شود. برای تعیین این ویژگی ها به تجهیزات آزمایشگاهی نیاز است. برای مشاهده این تجهیزات کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره وبلاگ فروشگاه صنعتگری

فروشگاه صنعتگری اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در کشور است و وبلاگ این فروشگاه اطلاعات جامعی از محصولات ارائه می کند.

041-34316056

09037288231

پل ارتباطی ما

شماره های تماس دفتر فروش :

041-91032309  و 09146417839

شماره های واتساپ :

09146417839

ایمیل فروشگاه صنعتگری : sanatgare@gmail.com

آدرس : تبریز – شهرک باغمعروف – بازارآهن تبریز – سوله 10

ساعات کاری فروشگاه

شنبه تا پنجشنبه : 8 صبح لغایت 17

جمعه ها : تعطیل

ایام تعطیلات رسمی : تعطیل