زنجیر چرخ چیست؟

زنجیر چرخ ها از زمان پیدایش انتقال مکانیکی را بین منبع نیرو و محرک سهولت داده اند. در این نوشته به برسی بیشتر زنجیر چرخ ها و پیدایش آنها، همچنین انواع مختلف آنها خواهیم پرداخت و به سوال زنجیر چرخ چیست جوابی جامع خواهیم داد. برای کسب اطلاعات مفید و جامع در مورد این قطعات صنعتی با فروشگاه اینترنتی صنعتگری همراه باشید.

زنجیر چرخ چیست؟

زنجیر چرخ چیست؟

انتقال قدرت مکانیکی ایجاد شده در منبع نیرو به شفت ها از زمان قدیم دغدغه اصلی مهندسان صنعتی بوده است. برای انتقال نیرو بین دو قسمت مختلف روش های زیادی وجود دارد که هر کدام نسبت به همدیگر دارای مزایا و معایبی هستند. انتخاب روش درست در عملکرد صحیح سیستم بسیار حیاتی است. اما در این نوشته به انتقال نیرو به وسیله زنجیر چرخ ها خواهیم پرداخت. این ابزار علاوه بر این وظیفه دارای عملکرد ها دیگری نیز هستند.

عملکرد زنجیر ها به این صورت است که سوراخ های موجود در طول زنجیرها با دندانه های موجود در چرخ دنده درگیر میشود و به این صورت نیروی مکانیکی ایجاد شده در روی چرخ دنده ، شفت به چرخ دنده و در ادامه به محرک انتقال می یابد.

زنجیر چرخ چیست؟

مقایسه زنجیر ها

همان طور که گفتیم روش های زیادی برای انتقال نیرو بین دو شفت وجود دارد که زنجیر یکی از این روش ها است. اما زنجیر نسبت به سایر روش ها چه مزایایی دارد؟ باید بدانیم که زنجیر ها به سبب جنس فولادی و آهنی طول عمر بیشتری نسبت به سایر روش ها دارند. و دوم این که به دلیل عدم وجود لغزش در انتقال نیرو، هیچگونه تاخیری در انتقال انتقال نیرو نخواهد داشت.

اما دیگر مزیت زنجیر چرخ ها این است که بر خلاف تسمه ها میتواند نیرو را بین چندین چرخ دنده توزیع کند و سبب حرکت آنها شود.

استفاده از زنجیر چرخ ها

در ابتدا باید بگوییم که از زنجیر چرخ ها در جایی استفاده میشود که فاصله ای بین چرخ دنده باشد. زنجیرها در دوچرخه ها که هر روز با آنها جابجا میشویم استفاده میشود. امروزه زنجیر در موتور خودرو ها نیز بکارگرفته میشود. دلیل استفاده از زنجیر چرخ در موتور های خودرو عدم تاخیر در انتقال نیرو و همچنین عمر مفید بالای آن نسبت به سایر روش ها میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زنجیر چرخ ها و همچنین سیستم های نیازمند زنجیر ها با وب سایب فروشگاه اینترنتی صنعتگری همراه باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره وبلاگ فروشگاه صنعتگری

فروشگاه صنعتگری اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در کشور است و وبلاگ این فروشگاه اطلاعات جامعی از محصولات ارائه می کند.

041-34316056

09037288231

پل ارتباطی ما

شماره های تماس دفتر فروش :

041-91032309  و 09146417839

شماره های واتساپ :

09146417839

ایمیل فروشگاه صنعتگری : sanatgare@gmail.com

آدرس : تبریز – شهرک باغمعروف – بازارآهن تبریز – سوله 10

ساعات کاری فروشگاه

شنبه تا پنجشنبه : 8 صبح لغایت 17

جمعه ها : تعطیل

ایام تعطیلات رسمی : تعطیل