طراح استوري برد و طراح کلیدها و برنامه ریزي در فیلمسازی
طراح استوري برد و طراح کلیدها و برنامه ریزي در فیلمسازی
طراح استوري برد و طراح کلیدها و برنامه ریزي در فیلمسازی
طراح استوري برد :
بعد از طراحی کاراکترها و انتخاب آن ها زیر نظر کارگردان ، داستان مصور اجرایی توسط طراح دیگر که
متخصص به کلیه امور فیلم ، طراحی و پرسپکتیو است شروع می شود و پلان ها و صحنه ها ،
با رعایت خط به خط فیلمنامه روي کاغذهاي کادربندي شدة مخصوص طراحی و نقاشی می شود ،
جاي کاراکترها ، مکان ها ، اتفاقات ، مسیر حرکات با زمان بندي تقریبی داستان ،
کادر به کادر در داستان مصور دیده خواهد شد .
طراح کلیدها :
ابتدا و انتهاي هر حرکتی را کلیدهاي آن حرکت می گویند که طراح با در دست داشتن استوري برد و
دستور و زمان حرکت (اکسپوزه شیت) کلیدها را در کادر و مکان ( صحنه ) خود طراحی می کند و زمان
حرکت با نمودار حرکتی در کنار کلیدها یادداشت می شود .
برنامه ریزي :
دستیار کارگردان اکثر اوقات برنامه و تاریخ برداشت ها را مشخص می کند و برنامه ها را روزبه روز
تعقیب می کند و با برنامه ي کلی تولید مقایسه می کند . همچنین باید برگه هایی به عنوان برنامه
روزانه کار تدارکات و فیلمبرداري مشخص کند , زمان رفت و آمد و حضور بازیگران و دیگر عوامل فیلمبرداري
را کنترل کند .
وظایف دیگر در فیلمسازی :
ردان می توان به بررسی و نظم دادن به صحنه فیلمبرداري
( مثل صدا زدن بازیگران یا ایجاد سکوت در صحنه فیلمبرداري ) , تمرین کردن با بازیگران قبل
از شوع برداشت ها و کارگردانی قسمت هایی اضافه بر فیلم یا برنامه تلویزیونی اشاره کرد .
وظایف دستیار کارگردان در کشورهاي مختلف می تواند متفاوت باشد . به عنوان مثال در کشورهایی
مانند انگلیس واسترالیا سلامت و تنظیم بیمه عوامل فیلمبرداري و بازگران نیز به عهده دستیار کارگردان است .
نکته جالب دیگر اینکه در کشورهایی از این قبیل دستیار کارگردان پس از کس بتجربهکافی معمولا
به مدیر تهیه کنندگان یا تهیه کننده روي می آورند . دستیار کارگردانی در تئاتر هم تفاوت هاي عمده اي
می تواند داشته باشد . وظایفی مانند یادداشت برداري
در هنگام تمرینات بازیگران تا کارگردانی مستقیم بازیگران بر روي صحنه شامل آن می شود
. بسیاري از کرداگردانان تئاتر کار خود را با دستیار کارگردانی آغاز می کنند .
طراح استوري برد و طراح کلیدها و برنامه ریزي در فیلمسازی