انواع نما و تاثیرات آن بر فیلمسازی (بخش دوم )
انواع نما و تاثیرات آن بر فیلمسازی (بخش دوم )
انواع نما و تاثیرات آن بر فیلمسازی (بخش دوم )
نماي سر پایین ( High Angle Shot ) :
نمایی که از بالاي سر سوژه و رو به پایین فیلم برداري می شود .
در این حالت دوربین رو به پایین به سوژه نگاه می کند .
این نما ، ارتفاع و ظاهر شخصیت ها را تغییر می دهد و حرکت آنها
را کند جلوه می دهد ، به این دلیل چنین نمایی می تواند ، شخصیت مورد نظر
را آسیب پذیر نشان دهد . براي مثال نماي سرپایین از شخصیتی که در بیابانی
سرگردان است .
نماي خیلی سرپایین ( Extreme High-Angle Shot ):
نمایی از بالاي سر سوژه ( عمودي) ، که معمولا با بازو ، برج ، هلیکوپتر و…
فیلم برداري می شود . در چنین تصاویري شخصیت ها نمود چندانی ندارند و
فقط تصویري کلی از عرصه یا چشم انداز ماجرا به دست می آید .
نماي از بالاي سر ( Overhead Shot ) :
نمایی که درست از بالاي سر شخصیت یا از فضاي بالاي وقوع رخداد
گرفته می شود . این نما براي نشان دادن اسارت شخصیت در محیطی کوچک
یا سردرگمی و اغتشاش حاکم بر صحنه موثر است.
انواع نما و تاثیرات آن بر فیلمسازی (بخش دوم )
نماي هوایی ( Aerial Shot ) :
نمایی که از هوا و با کمک تجهیزات متصل به هلیکوپتر ، هواپیما ،
بالن و غیره گرفته می شود . نماي هوایی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد
که امکان استفاده از جرثقیل ممکن نیست و یا زمانی که نمایش محل ماجرا
به طور همه جانبه لازم است . گرفتن نماي هوایی بسیار مشکل است اما
جزء نماهاي بسیار جذاب و تاثیرگذار است .
نماي ( دید) چشم پرنده ( Bird’s – Eye View ):
نمایی که از دوربینی که در فاصله اي دور ، از بالا به پایین نگاه می کند
فیلم برداري می شود . این نما معمولا با جرثقیل یا هلیکوپتر ،
فیلم برداري می شود . چنین نمایی از این زاویه و با این فاصله ، بر شخصیت ها و
اماکن خاصی تاکید ندارد ،بلکه تنها دیدي کلی و اطلاعاتی عمومی به تماشاگر می دهد .