انواع نما در فیلمسازی بخش دوم
انواع نما در فیلمسازی بخش دوم
انواع نما در فیلمسازی بخش دوم
نماي نزدیک متوسط ، نماي نیمه نزدیک( Medium Close-Up ) :
نمایی در حد فاصل میان نماي متوسط و نماي نزدیک که از سینه تا
بالاي شخصیت را نشان می دهد.
نماي درشت ، نماي نزدیک ( Close – Up ):
نمایی که در آن چنین به نظر می رسد که دوربین به فاصله بسیار نزدیکی از
سوژه رسیده است . در این نما ، صورت شخصیت ، یا نماي درشتی از چیزي ،
پرده را پر می کند . نماي کلوزآپ براي رساندن احساسات ، واکنش ها و حالات
روحی شخصیت به تماشاگر بسیار موثر است و بین تماشاگر و شخصیت
درگیري احساسی زیادي خلق می کند و بیننده را وا می دارد تا فقط روي
شخصیت و نه چیز دیگري تمرکز کند .
نماهاي نزدیک از اشیا یا بخش هایی از اشیا ، براي جلب توجه تماشاگر
به اطلاعات و جزئیات مهم ، خلق هیجان در اثر کاربرد آن شیء خاص ،
و ارائه ارزش نمادین به آن ، انجام می شود.
نماي خیلی نزدیک ، نماي خیلی درشت ( Extreme Close-Up ) :
نمایی که از فاصله خیلی نزدیک به سوژه ، فیلم برداري می شود ،
که در این صورت فقط جزئی از آن دیده می شود یا بخشی از آن بسیار بزرگ
به نظر می آید . چنین نمایی اگر از بازیگري فیلم برداري شود ، فقط بخشی
از چهره براي نمونه چشم یا دهان او را نشان می دهد .
نماهاي بالا نماهاي اصلی هستند ، در این زمینه نماهاي دیگري نیز وجود دارد
که حالتی بینابینی دارند ، از جمله می توان به نماهاي زیر اشاره کرد :
قاب کامل ، فول شات ( Full Shot ) :
نماي دوري که تمام هیکل شخصیت را نمایش می دهد .
در این حالت فرق سر او حدودا مماس با خط بالایی قاب و کف
پاي او مماس با خط پایینی قاب است .