انواع نما در فیلمسازی بخش اول
انواع نما در فیلمسازی بخش اول
انواع نما در فیلمسازی بخش اول
نما ، شات ، پلان ( Shot ) :
نما ، کوچک ترین جزء فیلم است و برابر است با ، هر بخش از فیلم که در آن ،
دوربین بدون خاموش شدن ، یک برداشت مستمر داشته است .
نما را نمی توان دقیقا برابر با برداشت دانست ، زیرا هر برداشت ممکن است
دستخوش تدوین شود و دقیقا آن چیزي نباشد که بر پرده ظاهر می شود .
نماها را معمولا بر اساس موارد زیر دسته بندي می کنند :
فاصله میان دوربین و سوژه ( به ویژه شخصیت )
( Extreme Long Shot ) نماي خیلی دور:
نمایی که از فاصله خیلی دور از سوژه فیلم برداري می شود و تصویري کلی
از مکان رویداد ماجرا به دست دهد . چنین نمایی معمولا به عنوان
نماي معرف به کار می رود .
نماي دور ، نماي عمومی( Long Shot ) :
نمایی که از فاصله اي دور ، سوژه را نشان می دهد . در این حالت علاوه بر
سوژه ، شخصیت ها و بخشی از محیطی که سوژه در آن قرار دارد ،
نیز در این نما دیده می شود . این نما نگاهی کلی به موضوع دارد و موقعیت سوژه را
در آن محیط و فضا نشان می دهد . در واقع نماي دور بیش از نماي نزدیک و
متوسط ، درباره رابطه سوژه با محیط به ما اطلاعات می دهد .
از این نما بسیار در شروع سکانس ها به ویژه سکانس آغازین استفاده می شود ،
به عنوان آخرین نماي فیلم هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .
نماي دور متوسط ، نماي نیمه دور ( Medium Long Shot ):
نمایی در حد فاصل میان نماي دور و نماي متوسط . این نما ، گستردگی
نماي دور را ندارد اما ، موضوع را کامل نشان می دهد .
نماي متوسط ( Medium Shot ) :
نمایی بین نماي دور و نماي نزدیک که شخص یا چند شخص را از مچ
یا زانو به بالا و یا قامت آنها را به طور کامل درحالت نشسته نشان می دهد .
این نما بیشتر براي نمایش روابط میان دو یا چند شخصیت و در عین حال ، ارائه اطلاعات
کافی براي درگیر کردن تماشاگر مورد استفاده قرار می گیرد .