کوپلینگ چیست؟

کوپلینک چیست؟

در این مطلب به قطعات کوپلینگ و کاربرد آنها میپردازیم. اگر سوالاتی درباره کوپلینگ ها در ذهنتان خطور کرده است باید بگویم که در این نوشته برسی کامل این قطعات انجام خواهد شد. باما در ادامه این مطلب همراه باشید.

تعریف کوپلینگ؟

یکی از قطعات مورد استفاده در ماشین آلات صنعتی کوپلینگ نام دارد. وظیفه اصلی این قطعات متصل کردن دو شفت به همدیگر است. کوپلینگ ها با جذب ناهمترازی ها نیرو را با دقت بالا از منبع نیرو مکانیکی به محرک انتقال

میدهد. کوپلینگ ها همان وظیفه مفصل ها در بدن را روی سیستم های صنعتی انجام میدهند. اتصال دو استخوان با همدیگر به وسیله مفصل ها انجام میشود.

وظایف و ویژگی های کوپلینگ ها

  • انتقال نیرو

در برخی از قسمت های ماشین آلات ناچار به استفاده از دو تیکه شافت برای انتقال نیرو هستیم. اما در نقطه اتصال دو شفت باید از قطعه ای استفاده کنیم که نیرو را با دقت بالا و بدون ایجاد اختلال در روند انتقال نیرو، این عمل را برای ما انجام دهند.

  • جذب لرزش ها و ناهمواری ها

قدرت بالای موتور های منبع نیروی مکانیکی باعث ایجاد لرزش در شافت ها میشود حال در صورت دو تیکه بودن شفت ها باید اتصال دهنده این دو شافت توانایی جذب این  لرزش را در نقطه اتصال داشته باشد. کوپلینگ ها توانایی این عمل را در بهترین نحو ممکن دارند.

کوپلینگ چیست؟
  • جلوگیری از انتقال گرما

موتور ها هنگام عمل و تولید نیرو گرمای بسیار زیادی از خود ایجاد میکنند. برای جلوگیری انتقال این گرما ایجاد شده در موتور به سمت محرک کوپلینگ ها توانایی جذب این دمای بالا را دارند.

انواع کوپلینگ ها

کوپلینگ ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. از میان تعداد بالای کوپلینگ ها انتخاب آگاهانه و متناسب با نوع نیاز فملزم شناخت انواع مختلف آنها است.

کوپلینگ های غلافی – آرواره ای – تایری – صفحه ای – مکانیکی و دیافراگمی و…

کوپلینگ چیست؟

با این که هر دو قطعه برای انتقال قدرت مورد استفاده قرار میگیرند. یکی برای انتقال نیرو بین شفت ها و یکی برای انتقال نیرو از شفت به تسمه مورد استفاده قرار میگیرد.

باید در جواب بگوییم که هیچ تفاوتی بین این دو مدل وجود ندارد و تنها نام گذاشته شده بر روی این قطعات با هم دیگر متفاوت است

درباره وبلاگ فروشگاه صنعتگری

فروشگاه صنعتگری اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در کشور است و وبلاگ این فروشگاه اطلاعات جامعی از محصولات ارائه می کند.

041-34316056

09037288231

پل ارتباطی ما

شماره های تماس دفتر فروش :

041-34316055  و 34316056-041

شماره های واتساپ :

09037288231 و 34316055-041

ایمیل فروشگاه صنعتگری : sanatgare@info

آدرس : تبریز – شهرک باغمعروف – بعد از بازارآهن تبریز

ساعات کاری فروشگاه

شنبه تا پنجشنبه : 8 صبح لغایت 17

جمعه ها : تعطیل

ایام تعطیلات رسمی : تعطیل