تاریخچه چوب ها و ضرورت استفاده از چوپ ها

تاریخچه چوب ها و ضرورت استفاده از چوپ ها

چوب Wood نيز مانند سنگ از قديمي ترين مصالح ساختماني است كه به طور طبيعي و فراوان در دسترس بشر قرار داشته و پناهگاه بسياري از جوامع بشري بوده است. قدمت ساختمان هاي چوبي به عصر نوسنگي يعني حدود 6000 سال پيش مي رسد. در كاوش هاي باستان شناسي از درياچه هاي سوئيس، ساووآ (در حوزه آلپ )، ايتاليا و بسياري از نقاط ديگر كه در گذشته در آب قرار داشته اند، پايه هاي چوبي خانه هاي شناور مربوط به دوران نوسنگي به دست آمده است . در گذشته نه تنها خانه هاي مسكوني كوچك و بزرگ بلكه در ساخت پل ها و ديگر سازه هاي معماري نيز از چوب استفاده مي كردند . در ايران نيز سازه هاي چوبي از ويژگي هاي بارز معماري كهن اين سرزمين است. در تخت جمشيد، چهل ستون، عالي قاپوها و بسياري بنا ي ديگر از چوب استفاده شده است. در گذشته نيز استفاده از چوب تنها به صنعت ساختمان محدود نبوده است. مصريان بيش از 3000 سال پيش چوب هاي لايه اي و كاغذ را توليد كردند . اين دو ماده نخستين موادي هستند كه از چوب و الياف آن ساخته شدند.

تاریخچه چوب ها و ضرورت استفاده از چوپ ها

ضرورت استفاده و كاربرد چوب

از چوب به دليل خواص بسياري كه دارد فرآورده هاي متنوعي توليد مي كنند، از تيرهاي لايه اي با دهانه های خيلي بزرگ گرفته تا اسباب بازي و كاغذ … . اين ماده در مقابل عوامل طبيعي نظير زلزله، توفان، گردباد، بار برف هاي سنگين و… عملكرد شايسته اي از خود نشان داده است. همچنين خواصي نظير سهولت در اجرا، مقاومت نسبي بالا، مهار نمودن نيروهاي كششي حاصل از رانش ( در دهانه طاقها)، تبديل بار متمركز به بار گسترده، برخورداري از حالت ارتجاعي براي مقابله با نيروي زلزله، خاصيت عايق حرارتي، چگالي كم، قابليت احيا و بازگشت به چرخه طبيعت و… ارزش استفاده از آن را دو چندان مي كند. در مقابل چوب نقاط ضعفي نيز دارد كه كاربرد آن را در برخي موارد محدود مي كند، از جمله اينكه چوب مي سوزد در برابر رطوبت آسيب پذير است، مي پوسد و كپك مي زند، موريانه ها آن را مي خورند و نيز مقطع عرضي آن در جهات مختلف خواص متفاوتي دارد. اين نقاط ضعف و نيز گران شدن روز افزون چوب به علت محدود شدن منابع آن، سبب شده كه امروزه استفاده از چوب در ساختمان بيشتر به امور تزئيني و ساخت لوازم منزل اختصاص يابد.

تاریخچه چوب ها و ضرورت استفاده از چوپ ها

در كل مي توان از چوب در موارد زير بهره برد:

− ساخت خانه ها و ويلاهاي تمام چوبي در مناطق جنگلي.

− استفاده سازه اي نظير تير و ستون، خرپاهاي چوبي، تيرهاي چهار تراش در سقف هاي شيب دار و… .

− ساخت در و پنجره ، پا تيشن، قرنيز ديوار، پوشش ديوار و كف ( پاركت) سقف كاذب و… .

− ساخت قالب هاي بتن ريزي با چوب نراد (نرم چوبها) يا تخته هاي چوبي با روكش پليمري .

− ساخت لوازم منزل و اجراي تزئينات.

− استفاده در صنايعي نظير كشتي و قايق سازي، كاغذ سازي، پارچه بافي، صنايع بسته بندي و…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره وبلاگ فروشگاه صنعتگری

فروشگاه صنعتگری اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در کشور است و وبلاگ این فروشگاه اطلاعات جامعی از محصولات ارائه می کند.

041-34316056

09037288231

پل ارتباطی ما

شماره های تماس دفتر فروش :

041-34316055  و 34316056-041

شماره های واتساپ :

09037288231 و 34316055-041

ایمیل فروشگاه صنعتگری : sanatgare@info

آدرس : تبریز – شهرک باغمعروف – بعد از بازارآهن تبریز

ساعات کاری فروشگاه

شنبه تا پنجشنبه : 8 صبح لغایت 17

جمعه ها : تعطیل

ایام تعطیلات رسمی : تعطیل