کارگردانی فیلم و کارگردانان معروف و آثار فیلمسازان بخش اول
کارگردانی فیلم و کارگردانان معروف و آثار فیلمسازان بخش اول
کارگردانی فیلم و کارگردانان معروف و آثار فیلمسازان بخش اول
در دوران اوج نظام استودیویی ، میان سردمداران استودیوها و فیلم سازان منازعه اي دامنه دار بین پول و
هنر به وجود آمد . از طرفی استودیوها تنها خواهان تولید انبوه فیلم هاي پر فروش بودند و براي تکنیک ها
و تجربه شیوه هاي جدید ارزشی قائل نبودند و از طرف دیگر کارگردانان خوش ذوق و با استعداد می خواستند
تا حد ممکن استقلال و آزادي عمل داشته باشند تا اثرشان را غناي بیشتري ببخشند. در این میان برخی از
فیلم سازان با هوشمندي این محدودیت ها را کنارمی زدند و فیلم هاي خود را می ساختند مانند
آلفرد هیچکاك(Alfred Hichcock).
برخی سرانجام تسلیم این محدودیت ها شدند و برخی حاضر نشدند به این محدودیت ها تن دهند ،
آنها تا حد ممکن مقاومت کردند ولی در نهایت یا زیر بار این فشارها از پا در آمدند ، در این میان به
فیلم سازان بزرگی چون ارسن ولز و اریک فن اشتروهایم می توان اشاره کرد .
در این دوران ، استودیوها کنترل بسیاري بر کار فیلم سازها اعمال می کردند و در واقع کارگردان
به یکی از افراد دست اندر کار تولید فیلم بدل شده بود که انتظارات دیگران را بر آورده می کرد و
در تدوین نهاپی فیلم اختیاري نداشت. نظام ستاره سازي و قدرت گیري ستاره ها نیز ابعاد تازه اي به این
مسئله بخشید به گونه اي که انگار وظیفه اول فیلم ساز ،خلق فرصتی براي ابراز وجود ستاره هاست.
با مطرح شدن تئوري مؤلفدر دهه 1950 از سوي منتقدان و تحلیل گران فرانسوي ، تمایل
تازه اي براي بازشناسی فیلم ها و فیلم سازان مطرح شد ، و فیلم سازانی به نام مؤلف معرفی شدند
که در کارهاي خود شخصیت و خصوصیات خاصی را ابراز می کردند و در عین حال که نظام استودیویی
را تحمل می کردند ، دیدگاه شخصی خود را هم بروز می دادند .