فیلمسازی و حرکت دوربین و تاثیر نمادر فیلمسازی
فیلمسازی و حرکت دوربین و تاثیر نمادر فیلمسازی
فیلمسازی و حرکت دوربین و تاثیر نمادر فیلمسازی
نما با چرخش عمودي (Tilt Shot):
نمایی که طی آن دوربین ، در موقعیتی ثابت ، حول محور عمودي ، حرکتی رو به بالا یا پایین
انجام دهد . چنین نمایی می تواند معرف دیدگاه ذهنی شخصیتی باشد که مکانی را از بالا به پایین و
یا برعکس برانداز می کند .
همچنین ، این نما می تواند حرکت موضوع را براي تماشاگر تعقیب کند و او را از محیط آگاه تر سازد .
نماي قوسی (Arc Shot):
نمایی که طی آن دوربین دایره اي کامل یا ناکامل را دور موضوع می پیماید . از این نما می توان براي ایجاد حالتی
سرگیجه آور استفاده کرد .
نماي نقطه نظر (Point – Of – View Shot):
نمایی ذهنی که صحنه اي را عینا از دید و نقطه نظر یک شخصیت نشان می دهد ، بر چشم انداز او تاکید
می کند و ما را به جاي او می گذارد . در فیلم ها معمولا چنین نمایی با نماهاي عینی ، که نمایشگر همان
شخصیت در صحنه اي است تلفیق می شود . این نوع نماها به ویژه در فیلم هاي پلیسی و ترسناك حس
تعلیق فیلم را افزایش می دهد ، چون به این ترتیب تماشاگر هم به نوعی جزئی از شخصیت می شود .
نماي عقب کشی (Pull – Back Shot):
هر نمایی که با عقب کشیدن از سوژه همراه باشد . هدف از این عقب کشیدن ، بزرگ کردن میدان دید
و ارائه اطلاعاتبیشتر ، نمایش شخصیت یا شیئ دیگري و یا نشان دادن بخش بزرگ تري از محل است .
نماي رو به دوربین و پشت به دوربین(Head – On , Tail – Away Shot):
نمایی از چیزي که به طور مستقیم رو به دوربین حرکت کند و آنقدر جلو می آید ، که تمام قاب را پر کند
و سپس به تدریج در جهت مخالف از دوربین فاصله می گیرد ، تا دوباره در حد کانونی شدن قرار گیرد .
این تکنیک معمولا براي نشان دادن گذشت زمان یا تغییر مکان به کار می رود .
فیلمسازی و حرکت دوربین و تاثیر نمادر فیلمسازی