تاثیر نما و شات در روند فیلمسازی قسمت سوم
تاثیر نما و شات در روند فیلمسازی قسمت سوم
تاثیر نما و شات در روند فیلمسازی قسمت سوم
نماي از زانو( Knee Shot ):
نماي متوسط از یک یا دو شخصیت که معمولا از زانو به بالا را شامل می شود .
نماي بسته ( Tight Shot ):
نمایی که در آن شخصیت ها در فضاي قاب محصور شده و فضاي بیرونی کمی در آن به چشم می خورد .
چنین نماهایی فاصله میان تماشاگر و شخصیت ها را کم می کند و حس هم ذات پنداري بیشتري ایجاد می کند .
نماي حاوي جزئیات ( Detail Shot ):
نمایی که جسمی کوچک یا جزئی از آن را یا بدن شخصی را نشان می دهد . این نما درشت تر و حاوي
جزئیات بیشتري از نماي درشت (کلوزآپ ) است .
زاویه دوربین با سوژه :
نماي سربالا :
نمایی که از زیر سطح مستقیم دید چشم و در حالی که انگار دوربین از پایین به سوژه می نگرد ،
فیلم برداري شود .چنین نماهایی بر خلاف نماي سرپایین موجب می شوند که موضوع
(شخصیت ، شیء و سوژه) مسلط ، عظیم و حتیتهدید کننده به نظر برسد . در این نماها معمولا
سعی می کنند که پس زمینه را حذف کنند و یا به حداقل ممکن تقلیل دهند و شخصیت مورد نظر
را بر زمینه آسمان یا سقف نشان دهند .
همچنین حرکت شخصیت هایی که از این زاویه از آنها فیلم برداري می شود ،
شتابدار به نظر می آید و بیننده خود را در مواجه با یک خطر حس می کند .
نماي خیلی سر بالا:
نمایی که کاملا از زیر شخصیت گرفته شده و به نظر می رسد که شخصیت بر دوربین خیمه زده است .
از این نما به ویژه براي نشان دادن ساختمان هاي بلند و هراسناك استفاده می شود .
نماي سر پایین :
نمایی که از بالاي سر سوژه و رو به پایین فیلم برداري می شود در این حالت دوربین رو به پایین به سوژه نگاه می کند .
این نما ، ارتفاع و ظاهر شخصیت ها را تغییر می دهد و حرکت آنها را کند جلوه می دهد ،
به این دلیل چنین نمایی می تواند ، شخصیت مورد نظر را آسیب پذیر نشان دهد .
براي مثال نماي سرپایین از شخصیتی که در بیابانی سرگردان است .
تاثیر نما و شات در روند فیلمسازی قسمت سوم