فیلنامه نویسی ( بخش سوم )
فیلنامه نویسی ( بخش سوم )
فیلنامه نویسی ( بخش سوم )
ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﺳﯿنما اول ﯾﮏ رﺳﺎﻧﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮي و ﺑﻌﺪ ﯾﮏ رﺳﺎﻧﻪ ﺻﻮﺗﯽ اﺳت . دﯾﺎﻟﻮگ ﻻزم و ﺣﯿﺎﺗﯽ اﺳﺖ
اﻣﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ در د دﯾﺎﻟﻮگ ﻧﻮﯾﺴﯽ ﺣﺘﯽ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮﯾﻦ اﺣﺴﺎﺳﺎت را ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﮔﻮﺷﺰد ﮐرد.
. ﺑﺎزي ﻫﺎ و ﻓﯿﻠﻢ ، اﮔﺮ ﻓﻀﺎﺳﺎزي ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺣﺲ ﺻﺤﻨﻪ را درك ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و دﯾﮕﺮ ﻧﯿﺎزي ﺑﻪ دﯾﺎﻟﻮگ ﻫﺎي ﮐﺸﺪار
و ﻃﻮﻻﻧﯽ ، ﻧﺎﻣﻪ ﻗﻮي ﺑﺎﺷﺪ ﻧﯿﺴﺖ . در واﻗﻊ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ دﯾﺎﻟﻮگ ﻫﺎ را ﻧﻮﺷﺖ و
ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﻤﮑﻦ از دﯾﺎﻟﻮﮔﻬﺎي ﻣﻮﺟﺰ و ﭘﺮ ﻋﻤﻖ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد اﻟﺒﺘﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺛﻘﯿﻞ و ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻧﯿﺴﺖ .
ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ
ﻣﯽ ﺗﻮان ﺳﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﺑﺮاي ﯾﮏ دﯾﺎﻟﻮگ ﻣﻨﺎﺳﺐ ذﮐﺮ ﮐﺮد :ت . ﺻﺤﯿﺢ ﮔﻔﺘﻦ و ﻋﺪم ﺗﻮﺿﯿﺢ واﺿﺤﺎ ، ﺧﻼﺻﻪ ﮔﻔﺘﻦ
وﻟﯽ ، ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺲ اﺣﺘﯿﺎج ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺳﯿﻨﻤﺎ ﻧﺪارد ، ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﻤﻮده ،ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯾﯽ
ﮐﻪ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺴﺎﻧﺸﺎن ﺑﺎ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺳﯿﻨﻤﺎ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﮐﺎﻣﻞ دارﻧﺪ ﻣﻮﻓﻖ ﺗﺮﻧﺪ.
ﭼﺮا ﺑﺎﯾﺪ ﻓﯿﻠﻤﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮد را ﺛﺒﺖ کنیم ؟
در ﺳﯿﻨﻤﺎي اﯾﺮان ﻫﯿﭻ ﺖ ﭼﯿﺰ ﻏﯿﺮﻣﻤﮑﻦ نیست اﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻃﺮح ﯾﺎ ﻓﯿﻠﻤﻨﺎﻣﻪ ﺗﺎن را ﺑﺪزدد و
ﺷﻤﺎ آن را در ﺑﺎﻧﮏ ﻓﯿﻠﻤﻨﺎمه ﺧﺎﻧﻪ ي ﺳﯿﻨﻤﺎ ﺛﺒﺖ ﻧﮑﺮده ﺑﺎﺷیم ﻫﯿﭻ ﮐﺎری نمی ﺗﻮاﻧﯿﺪ اﻧﺠﺎم دﻫید.
اگر طرح یا فیلمنام هي خود را ثبت کنیم باز هم امکان دارد
کسی آن را بدزدد ؟
در سینماي ایران هی چ چیز غیرممکن نیست . اگر کسی طرح یا فیلمنامه تان
را بدزدد و شما آن را در بانک فیلمنامه ي خانه ي سینما ثبت نکرده باشید ،
هیچ کاري نم یتوانید انجام دهید . اما اگر آن را ثبت کرده باشید ، میتوانید با ارائه ي
رسید ثبت فیلمنامه که شبیه به فرم ثبت آن است . از شخصی که فیلمنامه تان
را دزدیده به مراجع ذیربط شکایت کنید و حق خودتان را بگیرید .
فیلنامه نویسی ( بخش سوم )