وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﯾﮏ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮب
وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﯾﮏ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮب
وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﯾﮏ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮب
در ﻧﻮﺷﺘﻦ ﯾﮏ فیلمنامه ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﺪﯾﻪ دادن ﻧﯿﺖ ﻣﻬﻢ ” اﺳﺖ ” . اﯾﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺪف و ﻫﺮ آﻧﭽﻪ
ﮐﻪ ﻗﺮار اﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﻮد ﺑﺎﯾﺪ ﺲ ﺧﻮﺑﯽ از ﺳﻮي ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮیس درك ﺷﻮد و ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ
ﺑﯿﻨﻨﺪه ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﻮد . اﯾﻦ ﻫﺪف ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻫﺪف ﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮنترساندن در ﺑﻪ وﯾﮋه در فیلم ﻫﺎي ﺗﺮﺳﻨﺎك
ﺧﻨﺪاﻧﺪن ﺑﻪ وﯾﮋه در ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎي ﮐﻤﺪي ، ﺗﻔﮑﺮ و ﺗﺎﻣﻞ در ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎي ﺧﺎص و ﻏﯿﺮ ﻣﺘﻌﺎرف و …باشد.
. در ﻫﺮ ﺣﺎل اﯾﻦ ﻫﺪف ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه اي درﺳﺖ و ﻣﺘﻌﺎﻟﯽ اراﺋﻪ ﺷﻮد و ﻧﻪ ﺑﺎ دﺳﺖ ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﺑﺮ روي
ﺳﺨﯿﻒ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي ﺑﺸﺮي .ﺷ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎشاﮔﺮ اﺣﺘﺮام ﮔﺬاﺷﺖ و او را ﺑﻪ ﺷﯿﻮه اي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﯿﻠﻢ ﻫﻤﺮاه ﮐﺮد.
ﯾﮏ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺲ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از اﻟﮕﻮﻫﺎي ﻣﻮﻓﻖ و ﺗﻀﻤﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﺪ اﻣﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﺒﺎﯾﺪ از ﺧﻼﻗﯿﺖ و
ﻧﻮ آوري و اراﺋﻪ ﻧﮑﺎت و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ ﭘﺮﻫﯿﺰ کنند. در واﻗﻊ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻼش ﮐﻨﺪ ﺗﺎ اﮔﺮ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ
ﺗﻤﺎﺷﺎﮔرش را در ﯾﮏ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺗﺎزه دﺧﯿﻞ ﮐﻨﺪ.
ﯾﮏ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺲ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ را ﻓﺮاﻣﻮش ﮐﻨد. او ﺑﺎﯾﺪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﺑﺮاي ﻫﻤﺮاﻫﯽ ﺑﺎ
در زﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ او ﺑﺪﻫﺪ ﺗﺎ او ﮔﯿﺞ ﻧﺸﻮد و ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺑﯽ اﻃﻼﻋﯽ ﻗﺼﻪ را ﮔﻢ ﻧﮑﻨﺪ . ﻓﯿﻠﻢ را ﻣﺜﻼ ﯾﮑﯽ از اﺻﻮل
ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮیسی ﮐﻼﺳﯿﮏ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﻬﻢ و اﺻﻠﯽ ﻓﯿﻠﻢ ﺑﺎﯾﺪ در ﯾﮏ ﺳﻮم اول ﻓﯿﻠﻢ ﺑﻪ ﺑﯿﻨﻨﺪه
ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﯾﺎ در ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎي ﺟﻨﺎﯾﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮان از دادن اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ
ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ را ﺑﺮاي ﺣﻞ ﻣﻌﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ ﮐﺮد.
ﺷﺨﺼﯿﺖ ﭘﺮداز آﻧﻘﺪر ﻣﻬﻢ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺑﺮﺧﯽ ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎ ﺑﺪون ، ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ اﺳﺖ .
وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﯾﮏ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮب
نگارش فیلم تلویزیونی و تفاوت با فیلم سینمایی
یک قالب نسبتا جدید فیلم تلویزیون به عنوان قالب نسبتا جدیدی تکیه گاه برنامه سازی تمام
شبکه ها شده است. شبکه ها دریافته اند که تا یک فیلم سینمایی بخواهد نمایش داده شود و
بعد در تلویزیون کابلی ارائه شود.
تماشا گران که خواهان دیدن آن هستند، بسیار کاهش پیدا کرده اند، پس راه حل چیست؟
فیلم های مخصوص خودشان تلویزیون ساخته شود. این روزها هر شبکه بین پنجاه تا
صد فیلم در این قالب می سازد. تفاوت هایی بین نوشتن فیلم نامه ی سینمایی و فیلم تلویزیونی
وجود دارد که به آنها پرداخته می شود.