تاریخچه بازی های کامپیوتری
تاریخچه بازی های کامپیوتری
تاریخچه بازی های کامپیوتری
میتوان گفت قدمت بازی های رایانه ای تقریبا برابر است
با ظهور رایانه ها…حدودا از 45 سال پیش بازی های
رایانه ای توسط دانشمندان بمنظور انجام پروژه های تحقیقاتی
و شبیه سازی ها طراحی شد…
بازی های کامپیوتری امروزه نوعی صنعت بحساب
می آید تا جاییکه در سال 2016 بالغ بر 100 میلیارد دلار
برای شرکت نیو زو (NEWZOO) درآمد داشته است.
در سال ۱۹۵۲ بازی XOX یا همان بازی مشهور tic-tac-toe
توسط پرفسور ای. اس. داگلاس (A. S. Douglas – تولد ۱۹۲۱ مرگ ۲۰۱۰)
و در سبک معمایی ساخته شد. این بازی بر روی کامپیوتری با نام EDSAC
طراحی و اجرا می شد و از اولین برنامه های تعاملی کامپیوتر و انسان بود.
این کامپیوتر جزو اولین کامپیوترهایی بود که
با تکنولوژی لامپ کاتدی انگلستان ساخته شده بود.
در سال ۱۹۵۸ اولین بازی ورزشی با نام تنیس برای دو نفر!
(Tennis For Two) توسط فیزیکدان دانشگاه بروک هون
(Brookhaven National Laboratory) مهندس ویلیام هگن باتم
(William “Willy” A. Higinbotham) طراحی و اجرا شد.
تحول بازی های کامپیوتریاز دهه 70 به بعد
با آغاز دهه هفتاد میلادی سیر تکامل بازی های کامپیوتری
وارد مرحله جدیدی شد . با طراحی و استفاده عمومی از
ترانزیستورها و میکرو چیپ ها و کاهش قیمت محصولاتی که از
آنها استفاده می کردند، دستگاه های بازی خانگی یا
کنسول های بازی به بازار آمدند و بدلیل قیمت پایین
در دسترس عموم قرار گرفتند. اولین کنسولی که به بازار
ارائه شد دستگاه اودیسه (Odyssey) شرکت آمریکایی
مگنا وکس (Magnavox) بود. این شرکت توسط ادوین پرینهام (Edwin Prinham)
و پیتر ینسن (Peter Jensen) تاسیس و مشغول به
تولید لوازم الکترونیکی خانگی از جمله تلویزیون و
دستگاه های پخش صوت بود.
با عمومی شدن استفاده از کامپیوتری های خانگی
شرکت کومودور، بازار بازی ها به دست این دستگاه ها
افتاد و با وجود ارائه نسل های جدید کنسول های بازی از
جمله Wii شرکت نینتندو، خانواده پلی استیشن شرکت سونی،
خانواده اکس باکس شرکت مایکروسافت، هنوز بهترین کیفیت
بازی های کامپیوتری در اختیار کامپیوتر های خانگی است.
در اوایل دهه ۱۹۹۰ نیز با ظهور شرکت هایی مثل آی دی سافت ور
(ID Software)، الکترونیک آرتز (EA – Electronic Arts) ، اکتی ویژن
(Activision) و کونامی (KONAMI) همراه با پیشرفت
پردازنده های گرافیکی کامپیوترها و استفاده از کارت های صدا،
بازی های کامپیوتری به سمت سه بعدی شدن پیش رفت و
هر روز حرکات و صدا واقعی تر شد، تا جایی که در حال حاضر
تشخیص واقعی بودن یا کامپیوتری بودن صحنه ها بسیار سخت است.